Voortschrijdende Inzichten

Verrassende onderwerpen | Nieuwe invalshoeken

U- en S-Bahn

De S- en U-Bahn in Berlijn vormen een onovertroffen vorm van openbaar vervoer. Jazeker, er zijn wat oneffenheden die zijn terug te voeren op de verschillen in oorsprong van beide systemen. En ja, het is licht onhandig dat je van het Hauptbahnhof niet onmiddelijk op de U-Bahn (wel op de S-Bahn) kunt stappen. Maar daar zou aan gewerkt worden met de aanleg van U55. Financiële problemen hebben de volledige uitvoering echter verhinderd. De U55 wordt een een curieuze lijn: slechts drie stations. Eindstation is S-Banh-station Unter den Linden. Dat schiet dus niet op, want de lijn ha de aansluiting met het U-Bahn-netwerk moeten verzorgen, maar goed. Volgens de laatste berichten zal de lijn augustus 2009 in bedrijf komen.

Verder is het U- en S-Bahnsysteem, dat bovendien wordt aangevuld met bus en tram (die hier Metrobus heet), een geweldig efficiënte manier om door Berlijn te reizen. Het is van vroeg tot laat in bedrijf en brengt alles op loopafstand. En wie verstandig is koopt een dagkaart (€6-7) of een weekkaart (€25-30). Toegangscontroles zijn er niet, afstempelen hoeft ook al niet; gewoon in- en uitlopen. Wel zijn er veelvuldige controles in de treinen zelf. En - let op - de controleurs zijn niet zoals in Nederland al van verre te herkennen.

En het is niet alleen voor het vervoer dat de U- en S-Bahn zo aantrekkelijk zijn. Er zijn ook vele, fraaie stations te bewonderen. Er zijn ook stations met een merkwaardige geschiedenis, zoals de S-Bahnstations die bij de deling van Berlijn in 1961 geheel of gedeeltelijk verweesd raakten. Of de U-Bahnstations die tot verlaten, duistere oorden werden.