Voortschrijdende Inzichten

 

Laatste wijziging

2 maart 2024

Direct naar de websites

Thijsses Nederland

—  Natuurmonument
De Beer

—  Simon de Waard

—  De grote stern

—  Luchtverontreiniging

Historische onderwerpen bij Voortschrijdende Inzichten

De website van Voortschrijdende Inzichten is de afgelopen jaren stelselmatig uitgebreid met aparte subdomeinen, veelal over historische onderwerpen. Op deze pagina alle onderwerpen bij elkaar met een korte beschrijving en een verwijzing naar de respectievelijke subdomeinen.

Thijsse's Nederland

Een voorrecht om in te leven Op 14 oktober 2022 is het boek 'Een voorrecht om in te wonen' verschenen. Een boek over de locaties op alle afbeeldingen in de Verkade-albums 'Waar wij wonen' (1937) en 'Onze groote rivieren' (1938).
170 pagina's, 230 afbeeldingen, een uitgebreid notenapparaat én
te koop tegen een voordelige prijs.
Lees hier meer over Thijsses nederland
Lees hier meer over deze bijzondere publicatie

 

PANORAMA

Schoonrewoerdse wiel Dat is de titel van een reeks korte publicaties over het Nederlandse landschap waarbij de Verkade-albums 'Waar wij wonen' uit 1937
en 'Onze groote rvieren' uit 1938, beide van de hand van Jac. P. Thijsse, als inspiratie hebben gediend. Lees over markante pllaatsen en landschappen in deze boeken, zie hoe ze er tegenwoordig aan toe zijn en hoe en waarom iets is veranderd is (of niet).
Thijsses Nederland

 

Natuurmonument De Beer

Opzichter Korfmaker op De BeerHet natuurmonument De Beer lag ooit aan de monding van de Nieuwe Waterweg op de kop van Rozenburg. Het was een prachtig voorbeeld van een dynamisch duinsysteem waar de zee vrij spel had. Grote strandvlaktes zorgden voor een ideale vestigingsplaats voor een aantal kustbroedvogels, zoals het visdiefje en de grote stern. De Beer ontwikkelde zich tot een natuurgebied dat, mede door zijn grootte van 1300 hectare, uniek was voor Nederland. Het gebied moest eind jaren vijftig, begin jaren zestig verdwijnen en plaatsmaken voor het industriegebied Europoort.
Natuurmonument De Beer

Simon de Waard

Simon de WaardSimon de Waard (1905-1986) is een Rotterdamse fotograaf en cineast die in de jaren dertig tot en met het begin van de jaren vijftig bekendheid verwierf door zijn artikelen, foto's en films over de Nederlandse natuur. Deze website is per 1 janauri 2024 ondergebracht bij de website over natuurmonument De Beer, omdat Simon de Waard wezenlijk was voor de beschrijving van de dit prachtige natuurmonument.
—  Simon de Waard

 

De grote stern

Grote Stern foto Harro M llerDe Grote Stern is voor veel vogelliefhebbers in Nederland een iconische vogel. Zijn schitterende uiterlijk, zijn eigenschap om te broeden in grote kolonies, maar ook zijn erratische gedrag maken de Grote Stern tot een fascinerende vogel. De Grote Stern is daarmee wel misschien de nummer een onder de Nederlandse kustbroedvogels. Een vogel waarvan de lotgevallen in Nederland bovendien sterk zijn verweven met de ontwikkelingen in landschap en maatschappij in ons land.
Deze website is per 1 janauri 2024 eveneens ondergebracht bij de website over natuurmonument De Beer, omdat de grote stern na de Tweede Wereldoorlog het icoon was van dit prachtige gebied.
—  De grote stern
—  Nu het mooie boek over de grote stern met grote korting

Luchtverontreiniging (in Nederland)

LuchtvreontreinigingEr valt veel te vertellen over lucht en de kwaliteit ervan. Eerder heette dat luchtverontreiniging of luchtvervuiling. Deze woorden geven al aan dat het niet helemaal in orde was, maar veel werd er niet tegen gedaan. Rokende schoorstenen, smerige fabrieken en industrieën: dat was vroeger het beeld dat hoorde bij luchtverontreiniging. Dit alles ligt allemaal ver achter ons, zo denken velen. Ja en nee. Zo is er tegenwoordig voortdurend onrust over bijvoorbeeld fijn stof. Niettemin is de lucht in de afgelopen zestig jaar (en misschien nog wel langer) nog nooit zo schoon geweest.
—  Luchtverontreiniging in Nederland


En dan nog iets heel anders

Kunst van Ed Buijsman

Tegenwoordig maakt Ed alleen nog kunst in de vorm van doosjes. Doosjes hebben als eigenschap dat ze een afgesloten deel van de wereld vormen. De doosjes die ik maak, bieden aan de buitenkant geen handreiking. Het oogt als een doosje dat even op een plek is neergezet. Het doosje verkeert (bijna) in de oorspronkelijke toestand en laat niets los over de inhoud. De argeloze toeschouwer zal menen dat er in het doosje zit, wat er op de buitenkant opstaat. Ed Buijsman maakte vroeger 'fotografische composities'', zowel in de vorm van vlak werk als in ruimtelijk werk.
—  Kunst van Ed Buijsman