Voortschrijdende Inzichten

Verrassende onderwerpen | Nieuwe invalshoeken

Meest verkochte auto's, 2005

1 Volkswagen
43729
2 Opel
43594
3 Renault
39329
4 Peugeot
39027
5 Ford
36421
6 Toyota
28857
7 Citroën
22065
8 Volvo
17966
9 Hyundai
17221
10 Kia
14807
11 Audi
14698
12 BMW
14118
13 Fiat
13484
14 Suzuki
11748
15 Mercedes-Benz
11480
16 Seat
11034
17 Nissan
10305
18 Chevrolet
8727
19 Skoda
8434
20 Mazda
8419

Bron: CBS.

De kleur van een auto

Wat is de kleur van een auto?
Deze vraag is ooit gesteld in de legendarische quiz van Barend Servet: 'Wat is de kleur van een auto?' Het antwoord was destijds: zwart. Toen was het antwoord misschien correct - hoewel toen ook al een aantal deelnemers aan de quiz heftig protesteerden -, hedentendage is het antwoord zeker fout. Het juiste antwoord is nu: grijs. Wij ontlenen deze wijsheid aan de informatie van het onvolprezen Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze organisatie brengt elk jaar een overzicht uit van de aantallen verkochte auto's in Nederland. Maar bleef het daar maar bij! Nee hoor, de nijvere statistici verzamelden nog meer gegevens over deze auto's. Hadden ze dat maar niet gedaan, want na bestudering van het materiaal bleven met meer vragen zitten dan waar we mee begonnen waren. Laat u door ons langzaam in het moeras van de merkwaardige informatie leiden.

Hoe zit het met de kleuren van de in Nederland verkochte auto's?
Het antwoord was snel gevonden op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het CBS houdt dit allemaal netjes bij. De meest verkochte kleuren waren in 2005: grijs, blauw en zwart. Maar, zo vroegen we ons af, zou dat in de loop van de tijd anders geworden zijn? Nou, reken maar! We zagen het met verbazing aan. Nu weet je het met statistieken nooit; misschien zijn de definities veranderd. Aan de ander kant, zo zijn ze niet bij het CBS. Het is de degelijkheid en saaiheid zelve. Nee, hier is ongetwijfeld sprake van een interessant sociologisch verschijnsel. Nu is het CBS er niet om sociologisch onderzoek te doen, maar misschien hadden ze hun methode veranderd.

We vroegen het maar eens na bij het CBS. In de eerste reactie van het CBS ontkende deze organisatie dat men statistieken bijhield over de kleuren van verkochte auto's! Toen wij ons beklaagden over deze merkwaardige reactie, werden wij uitgenodigd contact op te nemen met een CBS-medewerker die ons 'het e.e.a. kan uitleggen over de gegevens die het CBS ter beschikking heeft'. Nu zijn wij als tijdschrift uiteraard uitstekend op de hoogte van het hoe en waarom van het CBS. Na een aldus overbodige uitleg kregen we te horen dat er geen methodenwijzigingen waren geweest. Dus: grijs is grijs.

We kunnen dus slechts gissen naar redenen van de wilde variaties in de kleuren. Feit is dat grijs een absoluut hoogtepunt heeft bereikt met een marktaandeel van 41% in 2005. Ook zwart, ooit de kleur van een auto, is na jarenlang weg geweest te zijn, weer helemaal terug met een marktaandeel van 26%. En dan is er nog blauw: gedurende alle jaren een min of meer constante factor. In 2005 19%. Deze drie kleuren nemen dus maar liefst 86% voor hun rekening. Maar een verklaring? Nee.

Trend in de kleuren van verkochte auto's in Nederland
Trend in de kleuren van verkochte auto's in Nederland
© Vi, 2006. Op basis van gegevens van het CBS.

Wat zeggen de statistieken?