Voortschrijdende Inzichten

Verrassende onderwerpen | Nieuwe invalshoeken

Automobiliteit en autosnelwegen in Nederland


25 maart 2008: verkeerschaos in Nederland door winterse omstandigheden en met als gevolg 888 km file. Op 20 februari 2004 gebeurde iets soortgelijks: plotselinge, flinke sneeuwval in Nederland met als gevolg 762 kilometer file. Aanleiding voor VI om de automobiliteit in Nederland eens onder de loep te nemen. Lees over de dichtheid van een wegennet, langzamer rijden minder files, de ontwikkeling van het snelwegennet en de nummering van de autosnelwegen.

De 88 kilometer is goed voor een tweede plaats in de topvijf van de files aller tijden; de 762 kilometer file bracht deze dag op de derde plaats. Alleen 8 februari 1999 kende nog meer lengte aan files: 975 kilometer. De Volkskrant van 21 februari 2004 bracht een artikeltje over deze nationale ergernis. K Vogel, voormalig hoofd van de Koninklijke Landelijke Politie Dienst, KLPD, sprak: 'In allerijl werden snelwegen aangelegd en nu heeft Nederland een van de dichtste netten ter wereld. Maar we zitten opnieuw tegen het plafond.' Dit korte stukje tekst bevat een aantal curieuze elementen. Waarom en wanneer werden er in allerijl snelwegen aangelegd? Dichtheid van snelwegen, wat zou dat zijn? En tegen wat voor plafond zitten we? En dan werden we kort daarop ook nog verrast door een bericht in de Volkskrant van 11 maart. Het verkeer op secundaire wegen gaat allemaal naar autosnelwegen. En daar zou de infrastructuur niet op berekend zijn. Wat is er toch allemaal aan de hand?

De dichtheid in theorie

De eerste versie van het knooppunt Oudenrijn

Het knooppunt Oudenrijn is begonnen als een rotonde, in het begin zelfs zonder later met stoplichten. Er lagen ook twee benzinestations aan de rotonde. Later kwamen er stoplichten. De eerste uitbreiding was in de jaren zestig de aanleg van een klaverblad met kruisingvrije doorgangen.